Sociaal jaarverslag 2021 KBO-Heeswijk
- Inleiding.
Dit is het 3e jaarverslag van deze secretaris en waarschijnlijk ook het kortste, doordat door Corona weinig activiteiten mogelijk waren. In januari begon het jaar in lockdown doordat het aantal besmettingen met het Covid-19 virus weer erg opgelopen was.
Gelukkig kwam er in mei/juni een vaccin beschikbaar waardoor men niet zo erg ziek meer werd en de kans om in het ziekenhuis en op de intensive care te belanden erg klein was.
In juni was bijna iedereen gevaccineerd en werd de lockdown opgeheven en de maatregelen beperkt tot het dragen van mondkapjes als men geen afstand kon houden. De 1,5 meter afstand bleef, maar vanaf 14 juni konden toch weer diverse activiteiten voorzichtig opstarten.
Niet voor lang, in november kwam er een nieuwe variant. Hadden we eerst van doen met de Delta variant, nu kwam de Omicron variant uit Zuid-Afrika ons plagen. Deze was veel besmettelijker, maar gelukkig niet zo ziek makend. Toch golden er eind november al weer nieuwe beperkingen en ging 19 december het land weer in lockdown.
2. Overzichten en cijfers
In het ledenbestand hadden tussen 1 jan 2021 t/m 31 dec 2021 de volgende wijzigingen plaats.
Door overlijden hebben we helaas afscheid moeten nemen van 12 leden t.w.;
Dhr. P. Kerkhof Dhr. J. Gentles
Dhr. T. van den Berg Dhr. P. Broeren
Dhr. H. van Santvoort Mevr. van der Pas-van den Boom
Mevr. van der Pas-Bissels Mevr. van Santvoort-van Zutphen
Mevr. Broeren-van Zoggel Mevr. van der Cammen
Dhr. M. van Nuland Dhr. P. Batenburg
Dit verslagjaar hebben we 15 nieuwe leden mogen inschrijven, 12 personen hebben onze vereniging verlaten. Daarmee komt op 31 december 2021 het ledental op 416 leden/gastleden.
3. Ledenzaken
Door de ontwikkelingen rondom Corona werd de Alg. Ledenvergadering die oorspronkelijk op 17 maart gehouden zou worden, uitgesteld naar 26 okt. De vergadering werd gehouden in de aula van gymnasium Bernrode. Door het scannen van een zo genaamde QR-code, waaruit blijkt dat men 2x gevaccineerd is of Corona gehad heeft was het mogelijk om de verplichte 1,5 meter afstand los te laten, waardoor 116 aanwezig konden zijn.
In 2021 hielden we de 60e Alg. Ledenvergadering. Op dit 60-jarig bestaan brachten we bij aanvang van de vergadering een toost uit.
Elrie van de Geijn nam afscheid van het bestuur. De voorzitter dankte haar voor
haar inbreng en werkzaamheden en Maria overhandigde haar een cadeaubon en bloemen.
Mara Smulders werd met applaus benoemd tot nieuw bestuurslid.
Adrie Brands en Mien Ketelaars waren aftredend en stelden zich voor een nieuwe termijn beschikbaar en werden met goedkeuring door de vergadering en een applaus herbenoemd
Er waren dit jaar geen jubilarissen.
4. Activiteiten
Door de lange lockdown konden we slechts gedurende een korte tijd onze activiteiten oppakken. Zodra het mocht merkten we dat men weer graag mensen wilde ontmoeten en werd er volop deelgenomen aan onze wekelijkse activiteiten zoals wandelen, koersbal, biljarten, stoel yoga, Trim je Fit, spellenmiddagen en bridgen.
De eerste activiteit was de fietstocht op 9 juni. In juli was de feestelijke grote fietstocht die dit jaar extra goed verzorgd werd. Ook in sept en okt. werd er nog gefietst.
De maandelijkse activiteiten zoals film, kienen en prijskaarten konden slechts een paar keer plaats vinden
De bridgecursus die in jan. 2020 gestart was, pakten we in sept. weer op en alle deelnemers gingen enthousiast verder. Aansluitend is de 2e cursus gestart en deze hopen we begin maart 2022 af te ronden. Dit initiatief van de Gemeente Bernheze om in samenwerking met bridgeclub De Klotbeek deze cursus te geven, was bijzonder succesvol. Uiteindelijk maakten 15 personen de cursus af.
Een bijzonder enthousiaste groep waarvan er 8 lid worden van bridgeclub De Klotbeek en ze bijna allemaal aansluiten bij het vrij bridgen op de vrijdagmiddag. Dit, dankzij de voortreffelijke en gezellige manier van lesgeven door Adrie van Gemert, waarvoor hartelijk dank. Voor allen een mooie nieuwe hobby.
Met Samen Actief gingen we 17 sept. met 21 personen op excursie naar landgoed “De Berkt” in Heesch. De meesten gingen op de fiets. Na uitleg over de geschiedenis van het huis ging men onder begeleiding van gidsen van het IVN het landgoed bekijken.
Dit was in 2021 de enige excursie die mogelijk was.
Voor zover mogelijk werd er ook met de duo-fiets op uit getrokken. Als er vrijwilligers zijn, dan fietsen we. Zijn er geen passagiers uit onze eigen KBO, dan wordt er gefietst met mensen van Laverhof. Dus meld je aan en je bent verzekerd van een gezellig uitje. Ook vrijwilligers komen we nog tekort.
Door de lange lockdown en de daarna nog geldende beperkingen kon ook het Kerstfeest niet doorgaan.
Om onze leden toch wat te bieden, bezorgden we met Pasen een chocoladereep en met Kerst een banketstaaf.
De vele reacties vertelden ons dat dit zeer op prijs gesteld werd.
60-jarig bestaan
Het 60-jarig bestaan van onze KBO mocht niet ongemerkt voorbij gaan. Een groot feest zat er met de Coronaregels van afstand houden niet in.
Mede daardoor leek het ons een goed plan om iets te bedenken waar de gehele gemeenschap iets aan heeft.
We besloten een huiskamer in te richten, waar iedereen welkom is voor een kop koffie en een praatje. Met een grote tafel en mooie stoelen werd een gezellige hoek ingericht en ook de ramen werden beplakt met het logo en de naam “Ons Thuis”. Hiervoor ontvingen we in het kader van bestrijding eenzaamheid € 2500,00 subsidie van het Oranjefonds.
Op 17 november verrichte burgemeester Moorman de officiële opening door ons oudste lid, de 100 jarige Jet Terlingen, als eerste naar de huiskamer te begeleiden. Tegelijkertijd hielden we de officiële ontvangst ter gelegenheid van het 60-jarig bestaan met vertegenwoordigers van KBO Brabant, de KBO’s uit Bernheze, Zonnebloem, Samen Sterk en Laverhof.
Door extraatjes bij de reguliere en extra activiteiten in 2022 vieren we dit 60-jarig bestaan in kleinere groepen met onze leden. Hopen dat dit mogelijk is en Corona niet opnieuw roet in het eten gooit.
6. Communicatie en digitalisering
De nieuwsbrief verschijnt maandelijks met uitzondering van de maand juli. Elke maand weer een flinke klus voor de redactie om hem op tijd bij de drukker te krijgen. Hartelijk dank ook aan onze bezorgers die ervoor zorgen dat hij elke maand bij u in de bus komt. Speciaal dank aan Jos Boeijen die de bezorging coördineert.
Onze website is vooral in deze tijd van veranderende regels van grote waarde. Onze webmaster Hans van Sleuwen zorgt ervoor dat de website bij blijft, wat niet altijd gemakkelijk is.
Ook zijn we voortaan de vinden op Facebook. Door Mara Smulders en Adrie Brands werd deze facebookpagina opgezet.
6. Huisvesting en beheer
Na de verbouwing van 2020 waarbij het bargedeelte aangepast werd, zodat in beide zalen bediend kan worden moesten nog wat puntjes geregeld worden, zoals o.a. het rolluik. Van de gemeente Bernheze ontvingen we alsnog
€ 5000,00 subsidie voor de afwerking en de verbouwing van onze KBO-ruimte.
Ook is er tegen de achterwand een computertafel gerealiseerd. We hopen daar volgend jaar te werken aan het computer vaardig maken van leden de hier nog problemen mee hebben.
De zware tafels waren al langer een doorn in het oog. Vaak zijn het dezelfde personen die voor de inrichting zorgen bij de activiteiten. Voor ons ouderen een te grote belasting. Deze zware tafels zijn vervangen door mooie lichte inklapbare tafels met een gezellige uitstraling.
8. Samenwerking
In het kader van de samenwerking met KBO-Dinther heeft het bestuur dit jaar in plaats van de gebruikelijke twee keer slechts eenmaal vergaderd. Deze samenwerking bewijst een toegevoegde waarde te zijn, samen zijn we immers sterker. We werken samen in de werkgroep Belasting invullen, de werkgroep Educatief, de werkgroep Themamiddagen en koffie-ochtenden en de werkgroep Meerdaagse reizen.
KBO Educatief kon dit jaar slechts 1 excursie organiseren. 21 personen bezochten landgoed “De Berkt”. De werkgroep bestaat uit Hans van Sleuwen en Jan van Berkel. Vanuit KBO Dinther aangevuld met Margriet Beeftink.
In de werkgroep koffie-ochtenden en themamiddagen vertegenwoordigen Maria van Berloo en Wilma van Lieshout KBO Heeswijk. Zij organiseerden in 2021 slechts drie ochtenden. In aug. Lian van den Hurk over Waterbuffels. In sept. Peter Kriele met door hem gemaakte foto’s en in oktober Rieke Mes over “Ons Gesprek”
Er werd slechts een themamiddag georganiseerd en wel over ”De Wegwijzer”. Het platform van de gemeente waar men voor alle vragen terecht kan. Twee medewerkers van de gemeente Bernheze gaven uitleg. De themamiddag over Dementie met de film “Wei” werd voor de tweede keer uitgesteld. Hopelijk in 2022.
Belastingservice HD verzorgde dit jaar voor 135 leden (93 adressen) het invullen van de belastingaangifte en voorziet duidelijk in een behoefte. Een bedankje voor invullers Gerrit van den Berg, Gerard van Dijk en Gerrit Oosterhof is zeker op zijn plaats. Evenals voor de voorbereidende ondersteuning van Mien Ketelaars en Kees Kuijpers. In 2022 zal ons lid Igo van Lin de ploeg van belastinginvullers gaan versterken.
De meerdaagse reis zou naar Duitsland gaan, naar het Teutoburgerland. Helaas kon ook dit niet doorgaan. Deze is uitgesteld naar het voorjaar van 2022.
7. Belangenbehartiging
Belangenbehartiging.
Onze KBO is ook het afgelopen jaar weer betrokken geweest bij diverse maatschappelijke ontwikkelingen en activiteiten. Als belangrijkste voor onze vereniging noemen we; KBO-Kring Bernheze, Ouderen Overleg Bernheze (OOB), Actief Burgerschap-HD, Participatieoverleg HDL, Samen Sterk en Seniorenbelang HaDee.
Seniorenbelangen houdt zich momenteel het meest bezig met de problematiek rond eenzaamheid.
De nota fiets- en stapveilig wordt door Seniorenbelang opnieuw bekeken en herschreven.
De OOB, Ouderen Overleggroep Bernheze heeft als speerpunt vooral wonen. Er komt een nieuwe woonvisie.
9. Bestuur
Ook al konden we in het 1e halfjaar geen activiteiten organiseren, toch heeft het bestuur niet stil gezeten. Door de onzekerheid rondom het Coronavirus werden plannen gemaakt en weer afgeblazen. Maar met het afwerken van de verbouwing en het realiseren van de huiskamer hebben we toch belangrijke projecten kunnen realiseren waarmee we weer jaren vooruit kunnen.
Het bestuur wordt momenteel gevormd door;
Cor van Gemert, Voorzitter
Maria van Berloo, Secretaris/1e vicevoorzitter
Mien Ketelaars, Penningmeester/2e vicevoorzitter
Tonny van Kemenade Bestuurslid
Adrie Brands, Bestuurslid
Wilma van Lieshout Bestuurslid
Mara Smulders Bestuurslid
Cor van Gemert zorgt als voorzitter voor vertegenwoordiging naar buiten toe. Hij is lid van OOB en neemt deel in de werkgroepen; Senioren Belangen, Wonen en Langer thuis wonen van ouderen en coördineerde hij tot voor kort de werkgroep verkeer HD en had hij zitting in het bestuur breed overleg van Actief Burgerschap.
Verder regelt hij de subsidieaanvragen richting Gemeente en andere instanties en verzorgt hij de nieuwsbrief en de PR. Tevens is hij lid van de activiteitencommissie, die de grotere evenementen organiseert.
Maria van Berloo heeft de taak van secretaris. Zij zorgt voor verslaglegging en handelt correspondentie af. Ook is zij lid van de werkgroep KBO-Educatief. Dit jaar zorgde zij ook voor de coördinatie van de bridge cursus. Tevens begeleid zij trimclub “Trim je Fit”. Ook is zij aanspreekpunt voor de vrijwilligers van de huiskamer. Ook is zij lid van de activiteitencommissie.
Mien Ketelaars beheert de financiën en rapporteert aan de leden. Het beheer van het ledenbestand is bij haar in goede handen. Daarnaast coördineert zij voor onze KBO de belastingservice. Ook heeft zij het organiseren van de reizen in haar takenpakket. Mien zorgt samen met Tonny van Kemenade voor de inkoop. Bij de bridge middagen ondersteunt zij Tonny bij de organisatie. Sinds dit jaar is zij het aanspreekpunt bij stoel yoga.
Tonny van Kemenade zorgt voor het onderhoud van onze KBO-ruimte. Zij coördineert de schoonmaakgroep en ook regelt zij met de vrijwilligers de barbezetting. Samen met Mien zorgt zij voor de inkoop. Dit jaar wat minder maar zij regelt ook zij de bridgemiddagen op vrijdag en maandelijks het kienen.
Ook is zij op donderdagmiddag in de huiskamer voor het regelen van de spellen. Tonny is ook lid van de activiteitencommissie.
Adrie Brand heeft het locatiebeheer in zijn takenpakket. Hij regelt alles aangaande onderhoud van de KBO-ruimte en onderhoud de contacten met beheerders van Gymnasium Bernrode.
Verder bestaat zijn takenpakket uit het regelen van het Duo fietsen en hij onderhoud wat dat betreft de contacten met Laverhof. Adrie is steeds beschikbaar als ICT-helpdesk en lid van de ICT-werkgroep van KBO-kring Bernheze.
Wilma van Lieshout is lid van de activiteitencommissie waar zij het grootste deel van het werk voor haar rekening neemt. Ook is zij onze KBO-fotograaf en zorgt voor mooie foto’s. Tevens is zij lid van de werkgroep thema-middagen en koffie-ochtenden.
Mara Smulders draait nog maar kort mee in het bestuur, maar heeft de facebookpagina al opgezet. Zij heeft nog geen echte taken, maar waar mogelijk heeft zij al een goede inbreng.
9. Tot slot
Onze doelgroep “ouderen” verandert en ook onze KBO probeert daaropin te spelen. Onze leden zijn veel mobieler en ondernemen zelf meer op eigen initiatief. Daardoor is er behoefte aan meer eigentijdse activiteiten. Als KBO proberen we daarin mee te gaan. Vooral op het gebied van belangenbehartiging is het nodig dat we onze stem laten horen, zowel via KBO Brabant, als naar Gemeente en Zorginstellingen.
Niets laten we na om de ontwikkelingen te volgen en we spelen daarop met daadkracht in. We hopen u ook in de komende jaren met nieuwe ontwikkelingen kennis te laten maken. U kunt ons hierin helpen door uw ideeën of wensen kenbaar te maken.
Ook onze oudste leden worden zeker niet vergeten en wij doen er alles aan om deze groep te helpen waar dit door onze KBO mogelijk is. Wordt men alleenstaand of hulpbehoevend dan ziet men sociale contacten afnemen en dreigt men daardoor geïsoleerd te raken. Het bevorderen van simpele (digitale) vaardigheden zien wij dan ook als een belangrijke taak. Ook verborgen armoede/eenzaamheid kan tot grote problemen leiden. Hier kunnen en willen wij als KBO(’s) mee aan de slag, b.v. door het inrichten van een huiskamer. Ook onze ouderenadviseurs kunnen hierin een belangrijke rol vervullen.
Zoals verschillende andere organisaties speelt ook onze KBO in op deze vraagstukken en situaties. Coördinatie en samenwerking kan winst betekenen voor al onze leden, de weg er naartoe willen we laagdrempelig en uitnodigend houden, bureaucratie schrikt af en maakt dat ouderen snel afhaken. Onze KBO(’s) vervullen hierin een belangrijke rol. Denk hierbij aan de eerder vermelde zaken als; belastingservice, ouderenadviseurs, koffieochtenden, themamiddagen, bezoeken van musea, excursies, huiskamer en andere activiteiten. Al deze contactmomenten maken dat men als oudere niet vergeten raakt. Dit jaar zijn we nauwelijks in de gelegenheid geweest om onze leden te ontmoeten bij activiteiten, we hopen dat 2022 ons meer mogelijkheden geeft en we weer kunnen terugkeren naar een maatschappij waar we als vanouds samen kunnen genieten.
Tot slot kunnen we stellen dat ook het komende jaar weer vele zaken onze volledige aandacht zullen vragen om gezamenlijk problemen verder in kaart te brengen en gestelde doelen haalbaar te maken.
Tot besluit verwijzen we graag nogmaals naar onze slogan;
“KBO Heeswijk, een vereniging waar elke oudere zich thuis mag voelen”
Het bestuur ziet ernaar uit om daar samen met u met volle inzet aan te werken.
Aldus opgemaakt en getekend te Heeswijk
van Berloo- van der Pas, C. van Gemert,
Secretaris KBO-Heeswijk, voorzitter KBO-Heeswijk